|
|
اداره رسیدگی به شکایات
|
: نام واحد
|
|
|
محسن علیزاده
|
نام
سرپرست :
|
|
|
|
|
|
|
پاسخگویی به شکایات، اتخاذ تدابیر لازم و انجام اقدامات ضروری به منظور حمایت از حقوق و منافع فعالان بازار به استناد بند 11 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار و ماده 25 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد
|
اهداف: 1. پاسخگویی به شکایات و اعمال حمایت های حقوقی لازم از کلیه فعالان بازار به منظور تأمین امنیت در بازار سرمایه و احقاق حقوق سهامداران 2. حصول اطمینان از اثر بخشی قوانین، مقررات و تضمین حسن اجرای قوانین و تعهدات در قبال سرمایه گذاران از سوی ناشران و کلیه نهادهای مرتبط با بازار سرمایه 3. افزایش سطح آگاهی های حقوقی فعالان بازار سرمایه 4. تسهیل و بهبود محیط کسب و کار با ملاحظات مربوط به سهامداران خرد در راستای ارتقای شفافیت، سهولت دسترسی به مقررات و افزایش رغبت به سرمایهگذاری در بازارهای مالی 5. ایجاد و نهادینه کردن استانداردهای مناسب پاسخگویی به شکایات واصله به سازمان بورس و اوراق بهادار و رفع حداکثری ناهنجاری های بازار سرمایه 6. بسترسازی لازم جهت تحقق "پاسخگویی" و "مسؤولیتپذیری" به عنوان اهداف راهبردی بازار سرمایه
برنامهها:
الف- بررسی و پاسخگویی به شکایات واصله به سازمان بورس و اوراق بهادار 1. رسیدگی به شکایات واصله به سازمان با استفاده از سازوکارهای موجود از جمله سامانه سمتا 2. تفکیک موضوعی و تحلیل شکایات علیه اشخاص تحت نظارت اعم از ناشران، نهادهای مالی یا تشکل های خود انتظام و ارائه گزارش های تحلیلی مرتبط در جهت ارتقاء بهبود عملکرد 3. دعوت از متشاکیان جهت آگاه سازی از حقوق و تکالیف قانونی 4. بررسی منظم و ادواری سوابق و عملکرد شرکت ها در زمینه نقض مقررات و حقوق فعالان بازار سرمایه جهت بهره برداری در اعمال تصمیمات 5. بررسی شکایت از کارکنان سازمان و پاسخگویی با هماهنگی و مشارکت مدیریت های مرتبط 6. تعامل و هماهنگی با اشخاص تحت نظارت جهت ایجاد وحدت رویه و یکپارچگی در رویکردها و اقدامات
ب- حمایت حقوقی از کلیه اشخاص تحت نظارت و کارکنان سازمان و سایر تشکل های خود انتظام 1. ارائه گزارش و تحلیل تخلفات ارتکابی (قطعی/در دست بررسی) به مراجع سیاست گذاری و نظارتی ذیصلاح 2. ارشاد و آموزش مقررات مرتبط به سرمایه گذاران داخلی و خارجی 3. همگامسازی بازارهای مالی کشور با استانداردهای بین المللی از جمله مقررات سازمان بینالمللی کمیسیونهای اوراق بهادار (IOSCO) در چارچوب اهداف و مأموریت های اداره 4. اعمال حمایت های قضایی شامل پیگیری انضباطی، حقوقی و کیفری در موارد نقض قوانین و مقررات در مراجع ذیصلاح قانونی 5. حمایت های غیرقضایی از مجموعه بازار سرمایه و دستگاه های خارج از بازار در موضوعات مرتبط در موارد ضروری 6. بررسی و پایش مستمر تدوین و اجرای قوانین و مقررات اجرایی بازار سرمایه در راستای اهداف و مأموریت های اداره 7. ارائه پیشنهادها، ابزارها و راهکارهای اصلاحی در خصوص گلوگاههای مخاطرهآمیز بازار سرمایه با توجه به روند و میزان تخلفات مورد شکایت و نحوه عملکرد فعالان بازار 8. همسویی و استفاده حداکثری از استاندارهای نوین بین المللی حاکم بر بازار سرمایه در حمایت از سهامداران از طریق سازمان ها و فدراسیون های معتبر منطقهای و بین المللی نظیر سازمان بینالمللی کمیسیونهای اوراق بهادار (IOSCO)، فدراسیون جهانی بورسها (WFE)، فدراسیون بورسهای اروپایی- آسیایی (FEAS) و سایر موارد
|
|
1401/03/01-09:47
: بروز رسانی
|
|
|
|
|