اهداف و ماموريتها:
برنامهريزي، هدايت و نظارت بر كليه امور مالي در حوزه فعاليتهاي تحت نظر به شرح وظايف واحدهاي تابعه و همچنين ساير وظائف و ماموريتهايي كه از طرف مقامات مافوق سازمان ارجاع گردد.
1. اين واحد ضمن بررسي و مطالعه مداوم در وضع مالي سازمان با توجه به فعاليتهاي جاري و برنامهريزي آتي و با در نظر گرفتن حداكثر كارايي و با حداقل هزينه، پيشنهادات و گزارشات به مديريت سازمان به منظور بهبود فعاليتها ارائه ميدهد و علل افزايش و كاهش هزينههاي سازمان را نسبت به بودجه مصوب بررسي مينمائيد و همچنين مبالغ مورد لزوم منابع و مصارف را پيشبيني مينمائيد. 2. كنترل و بررسي دقيق در مورد كليه پرداختهاي سازمان و موجودي صندوق و بانكها و تنخواهگردانها و تنظيم ترازنامه به صورت ششماهه و ساليانه و حساب عملكرد سود و زيان و ساير صورتهاي مالي سازمان و فعاليتهاي حسابداري از قبيل تهيه و تنظيم و نگهداري كليه دفاتر و اسناد و مدارك و پروندههاي مالي به صورت حسابهاي مختلف با سازمانها و رسيدگي به حسابهاي شركتها و پيمانكاران و كنترل حسابهاي حقوق و دستمزد كاركنان و محاسبه كسورات، حفظ كليه امور مربوط به صندوق از قبيل اسناد بهادار، سپردهها، چكها و .... نيز بر عهده دارد. 3. آشنايي با مفاهيم، نظريات، سياستها، مقررات و تكنيكهاي مربوط به امور مالي و حسابداري مورد عمل و جمعآوري و نگاهداري و بهروز نگاهداشتن اطلاعات مربوط به آنها و بررسي امكان كاربرد مفاهيم فوق در سازمان بورس و ارائه پيشنهاد به معاونت اجرايي جهت تصويب ايشان و يا مراجع بالاتر. 4. تهيه و تنظيم راهنماي حسابداري سازمان مشتمل براصول كلي، مقررات، فرمها، روشها و مسئوليتها و نظارت بر اجراي آنها پس از تأئيد اجرايي و تصويب رئيس سازمان. 5. انجام محاسبات و نگاهداري حسابهاي بانكي و نقدي، ماليات و بيمه، حقوق و دستمزد، فوقالعاده، هزينههاي گوناگون و كليه معاملات ناشي از عمليات قانوني. مالي، استخدام و كليه تعهدات جاري و دائمي بر حسب قانون، مقررات، آئيننامهها، قراردادها و دستورات اداري. 6. تنظيم و نگاهداري دفاتر حسابداري و كليه دارائيها و بدهيهاي سازمان. 7. نگهداري حساب درآمد و هزينه سازمان . 8. تنظيم خلاصه وضع حسابها به طور ماهانه و تهيه و تنظيم صورتهاي مالي در پايان هر سال مالي. 9. انجام پرداختهاي لازم براساس اسناد، مدارك و قراردادهاي تنظيم شده توسط ساير واحدها و دستور مقامات مافوق. 10. تنظيم چك، سفته، بروات و ساير اسناد مالي تعهدآور براي پرداخت ديون و اداي تعهدات سازمان در حدود اختيارات و ترتيب تكميل امضاي آنها توسط معاونت اجرايي و ساير مقامات سازمان. 11. انجام محاسبات لازم و پرداخت حقوق و مزايا و فوقالعادههاي كاركنان سازمان. 12. انجام امور مربوط به صدوراسناد حسابداري، بازبيني، رسيدگي و انعكاس آنها پس از تكميل امضاءها با رعايت مقررات موضوعه. 13. ثبت و نگهداري كارتهاي مربوط به حساب وام و پسانداز كاركنان و احتساب سود و كارمزدهاي متعلقه آن. 14. نگاهداري و تنظيم حسابهاي كارپردازي و اثاثيه و انبار و ملزومات سازمان. 15. انجام محاسبات لازم و صدور اسناد براي واريز ماهانه ماليات به حساب وزارت امور اقتصادي و دارايي و شركت در كميسيونهاي مربوط به اتفاق نماينده حقوقي سازمان. 16. همكاري با بازرسان و حسابرسان در رسيدگي به وضعيت مالي و اسناد و مدارك قراردادها و دفاتر. 17. تهيه و تنظيم آمارها و گزارشهاي گوناگون از اقدامات انجام شده و ارائه آنها به معاونت اجرايي. 18. تهيه و تنظيم روش بودجهبندي مشتمل بر اصول كلي، كدبندي، روشهاي اجرايي و وظائف هر يك از ادارات و جمعآوري اطلاعات و تهيه و تنظيم گزارش بودجه درآمد و هزينه سالانه سازمان و نظارت مستمر به نحوه اجراي بودجه مصوب با همكاري واحدهاي طرح و برنامه و بازرسي و حسابرسي و ارائه گزارشهاي انحرافات از بودجه مصوب. 19. انجام ساير امور در حدود وظائف و مسئوليتها كه از طرف معاونت اجرايي ارجاع ميگردد.
روابط عمده:
1. اداره امور مالي از لحاظ سازماني زير نظر معاونت اجرايي انجام وظيفه نموده و به آن مقام گزارش مينمايد. 2. به منظور انجام وظائف و مسئوليتها با ساير واحدهاي سازمان همكاري داشته و با وزارت امور اقتصادي و دارايي و ساير دستگاههاي دولتي ذيربط در تماس ميباشد.
|